A francia kormánypárt, Emmanuel Macron államfő Köztársaság lendületben nevű mozgalma nem fogadja el a franciául is sugárzó orosz állami finanszírozású RT hírtévé és a Szputnyik hírszolgálat akkreditációs kérelmét az európai parlamenti választások előtti kampányra.
Nem fogjuk akkreditálni sem a Russia Today-t, sem a Szputnyikot a kampányunk tudósítására Ezek nem sajtóorgánumok, hanem a Kreml szolgálatában álló propagandaeszközök. Nem lehet olyan médiához hasonlítani őket, amelyek ellenőrzik vagy feldolgozzák a híreket – mondta Emmanuel Macron.
Az RT akkreditációját már többször visszautasította a francia elnöki hivatal, mielőtt 2017 novemberben végül állandó akkreditációt biztosított a hírtévé tudósítóinak. Az RT péntek délután internetes oldalán úgy reagált, hogy a francia kormánypárt nem tud példával vagy bizonyítékkal szolgálni arra, amit állít. A Szputnyik pedig azt hangsúlyozta, hogy Párizs soha nem szolgált hivatalos magyarázattal arra a döntésére, hogy miért nem akkreditálja a Szputnyik és az RT újságíróit.
Emmanuel Macron 2018 elején jelentette be, hogy felül fogja vizsgálni a francia médiaszabályozást annak érdekében, hogy fellépjen a közösségi médiában terjengő álhírek ellen, amelyek megfogalmazása szerint veszélyeztetik a liberális demokráciákat. A francia elnök az álhírekkel kapcsolatosan egyértelműen az oroszországi székhelyű nemzetközi médiát, a franciául is sugárzó RT hírtelevíziót és a Szputnyik híroldalt bírálta, és azzal vádolta meg, hogy róla is téves információkat terjesztettek, valamint azt állította, hogy ez a propaganda oldalak ezrein jelent meg a közösségi oldalakon.
A francia parlament végül novemberben fogadta el azt a két törvényjavaslatot, amelyek célja választási időszakban a tájékoztatási manipuláció megakadályozása. A szöveg szerint egy képviselő vagy elnökjelölt, valamint politikai párt a kijelölt bíróhoz fordulhat álhírek terjesztésének megakadályozását kérve egy adott választást megelőző három hónapban. A törvény átláthatóságra kötelezi az internetes közösségi oldalakat (Facebook, Twitter), amikor fizetett tartalmakat tesznek közzé.